ALTINCI HASTALIK NEDİR?

Çocuklarda görülen ateş ve döküntülü hastalıklardan biri olan 6. Hastalıktan bahsetmek istiyorum.

Altıncı hastalık, diğer adlarıyla “Rozeola İnfantum” veya “ekzantem subitum” süt çocukları ve oyun çocuklarında sık görülen selim seyirli bir viral hastalıktır.

Human Herpes Virüs 6 ve 7 mikroplarının yol açtığı ateş ve döküntü ile kendini gösteren bir hastalıktır.

Genellikle 6 ay ile 3 yaş arası çocuklarda görülür.

Mikrop vücuda girdikten sonra 5-15 gün arasında hastalığa yol açabilir.

Çocuklardaki döküntülü hastalıklar sınıflandırılırken 6. sırayı aldığı için bu isim verilmiştir.

BELİRTİLERİ NELERDİR:
3-4 gün süren yüksek ateş yapar. Huzursuzluk veya uyku hali görülebilir. Ateş belirgin derecede yüksektir ve ateşli havaleye de yol açabilir. Ateşli dönemde hafif üst solunum yolu enfeksiyonu bulguları da görülebilir. Bu evrede hastaya tanı koymak zordur.
Döküntü ateş düştükten sonra başlar. Göğüs ve ense kısmından başlayarak yüz, kol ve bacaklara yayılır. Basmakla solan dantelimsi kızarık pembe döküntüler 2-3 gün içinde geçer. Döküntü başladıktan sonra ateş bir daha yükselmez.

HASTALIK SEYRİ:

Sağlıklı çocuklarda hastalık kendiliğinden düzelir. Yüksek ateşli dönemde havale geçirme ihtimali artmaktadır, hastaların %10-15’inde ateşli havaleye yol açabilmektedir.
Bağışıklık yetmezliği olan, kemoterepi alan kemik iliği nakli yapılmış olan çocuklarda ağır seyredip komplikasyonlara yol açabilir.

NASIL BULAŞIR:

Damlacık ve temas yoluyla bulaşır. Öksürük hapşırık ile etrafa bulaşır. Yüzeylerdeki mikroplar ellerin ağıza götürülmesi yoluyla da çocukları hasta edebilir.

KORUNMA VE TEDAVİ:

Hastalığın aşısı veya özel bir tedavisi yoktur. İstirahat ve bol sıvı almak yararlı olur.

• Ateş yüksekliği için ağrı kesici ateş düşürücü ilaçlar kullanılabilir.
  • Ellerinizi sık sık yıkayın
  • Öksürük hapşırık sırasında ağzınızı kapatın
  • Kalabalık ve kapalı ortamlardan (AVM gibi) uzak durmaya çalışın.
  • AVM’lerdeki alt değiştirme odaları ve oyun alanlarını kullanmak zorunda kalırsanız el temizliğine özellikle dikkat edin.
  • Hasta olan kişilerle yakın temastan kaçının

Çok yüksek ateş, uyku hali, beslenme bozukluğu durumlarında doktorunuza başvurmanız uygun olacaktır. Ateşli havale geçirme durumunda mutlaka en yakın sağlık kuruluşuna başvurunuz.

Sağlıklı günler.